Інженерна гордість України
літак Ан-225 вирушив у перший за тривалий час рейс. Яка вона сьогодні –
українська інновація 30-річної давнини?
Найбільший у
світі транспортний літак, український Ан-225 «Мрія», 3 квітня вперше за півтора
року відбув у комерційний рейс. Без вантажу він полетів із Києва до Лейпцига
(Німеччина), а звідти вже з навантаженням у 150 т вирушить до Саудівської
Аравії. Загалом на квітень заплановано чотири комерційні рейси. Також є
перспектива великого контракту на серію рейсів Латинською Америкою.
«Мрію» називають
«літаком-легендою», адже на її рахунку більше 200 рекордів, які зафіксовано
Міжнародною федерацією повітроплавання і є у Книзі рекордів Гіннеса. Серед них
– абсолютний рекорд з вантажопідйомності. У 2001 р. «Мрії» вдалося підняти
253,8 т вантажу на висоту 10
700 м. Попередній рекорд належав також українському
літаку: Ан-124 «Руслан» підняв 170 т на висоту 10 750 м. «Для „Руслана“
це був верх його можливостей. А от „Мрія“ спокійно перевозить комерційні
вантажі до 250 т», – розказує директор авіакомпанії «Авіалінії Антонова»
Михайло Харченко, який брав участь в обох польотах.
Літак створений
конструкторським бюро ім. Антонова ще 1988 р. і належить до категорії надважких
транспортних літаків. Маса порожнього судна складає 250 т. Його довжина – 84 м, висота – 18,1 м. Розмах крила – 88,4 м. Кожна з основних
стійок шасі має сім пар коліс.
Кому зараз
потрібен літак-гігант, які незвичайні вантажі бували на його борту і
скільки коштує побудова нової «Мрії», з’ясовував «Дім інновацій».
Дивні вантажі
«Мрія» виконує
комерційні рейси для клієнтів з усього світу. Проте замовляють її вкрай рідко –
якщо компанії треба перевезти великогабаритний вантаж і вона не вкладається у
терміни постачання за своїми контрактами. Штрафи за зрив термінів у таких
випадках надзвичайно високі, більші за вартість перевезення вантажу літаком.
Якщо компанія-постачальник має достатньо часу, то великі конструкції зазвичай
перевозить морем.
За всі роки на
борту «Мрії» побували і нафтові установки з вишками, і енергетичні системи, і
супутники, і частини літаків, і цілі вертольоти. Перевезення зброї та
військової техніки – також звична річ, адже ДП «Антонов» підпорядковано
державному концерну «Укроборонпром» і співпрацює з НАТО.
Найдивовижніший
вантаж, який доводилося перевозити Ан-225, – це 12-метровий роботизований
дракон вагою 45 т. Дракон був подарунком французького театру La Machine
китайському народу на знак 50-річчя дипломатичних відносин між державами.
Безпека польотів
Оскільки «Мрію»
створювали у 1980-ті роки, її авіоніка (бортове радіоелектронне обладнання)
відрізняється від оснащення сучасних літаків. «Так, на „Мрії“ та „Руслані“ нема
суцільних скляних кабін, повністю обставлених екранами, адже літак і його
кабіна проектувались у 80-ті роки. Проте ми постійно додаємо туди нові системи,
щоб відповідати всім вимогам міжнародної авіаспільноти до сучасних літаків», –
розповідає Михайло Харченко.
За його словами,
вимоги до повітряних суден постійно зростають. Зазвичай вони пов’язані з
точністю керування. Адже кількість літаків збільшується і в повітряному
просторі стає тісно. Отож машини ешелонуються за висотою, за різним курсом.
Вони мають суворо дотримуватися визначеного ешелону, щоб не зіткнутись. Якщо
раніше відстань між ешелонами була 600 м, то зараз її довелося зменшити до 300 м.
Також стають
жорсткішими вимоги до двигунів щодо емісії (викиду шкідливих речовин в атмосферу)
і рівня шуму.
Керувати «Мрією»
можуть лише пілоти «Авіаліній Антонова». Загальна кількість льотного складу в
компанії – 140 осіб. На борту літака, що полетів до Лейпцига, перебувало вісім
осіб з капітаном Дмитром Антоновим. Зазвичай і на «Мрії», і на «Руслані» літає
посилений екіпаж: по два командири, других пілоти, штурмани і бортінженери.
Скільки грошей
щорічно витрачають на модернізацію обладнання і навчання пілотів, Михайло
Харченко не зміг сказати, пославшись на комерційну таємницю.
Ціна «Мрії»
Фіксованих
розцінок на замовлення «Мрії» немає. У кожному конкретному випадку ціна
залежить від багатьох умов. Наприклад, від типу вантажу чи регіону, куди треба
його доправити. На кожне перевезення укладають індивідуальний контракт.
Вартість рейсів на кшталт нинішнього перельоту до Лейпцига варіюється в межах
$600 000–800 000.
Літак Ан-225
існує лише в одному екземплярі. Проте розмови щодо побудови другого такого
судна точаться вже давно. Так, у 2016 р. з’явилися чутки про угоду з Airspace
Industry Corporation of China і продаж їй прав на створення другого,
модернізованого екземпляра. Проте в ДП «Антонов» ці чутки заперечують. «Це фейк
чистої води. Не знаю, хто його поширював», – розказує Михайло Харченко. Утім,
він не виключає можливості виготовлення другої «Мрії» китайськими компаніями
разом з нашим підприємством. І впевнений, що без допомоги ДП «Антонов» китайцям
це не вдасться. «Це лише питання ціни», – додає пан Харченко.
За словами директора
«Авіаліній Антонова», на створення другого екземпляра «Мрії» потрібні сотні
мільйонів доларів. «Я боюсь назвати точну цифру – двісті чи триста, – але це
точно більше ста мільйонів доларів», – стверджує він. Така ціна сучасних
літаків. Наприклад, Boeing 787 Dreamliner коштує близько $300 млн.
За матеріалами
ресурсу https://innovationhouse.org.ua